Przejdź do menu Przejdź do treści

Tabela poziomów językowych

TABELA POZIOMÓW

do samooceny kompetencji językowych według standardów Rady Europy w „Modern Languages: Learning, teaching, Assessment. A Common European Framework of Reference”, Strasburg 1996

TABELA POZIOMÓWdo samooceny kompetencji językowych według standardów Rady Europy w „Modern Languages: Learning, teaching, Assessment. A Common European Framework of Reference”, Strasburg 1996

A1 POCZĄTKUJĄCY OD „0” A2 PODSTAWOWY ELEMENTARNY B1 ŚREDNIO ZAAWANSOWANY B2 PONAD ŚREDNIO ZAAWANSOWANY C1 ZAAWANSOWANY C2 BARDZO ZAAWANSOWANY
ROZUMIENIE ZE SŁUCHU Rozumiem znane mi słowa i bardzo podstawowe zwroty (wyrażenia) dotyczące mojej osoby, rodziny, bliskiego konkretnego otoczenia, gdy mów się do mnie wolno i wyraźnie Rozumiem wyrażenia i często używane słowa dotyczące najbliższych mi ziedzin życia (np. podstawowe informacje o mnie i mojej rodzinie, mojego zakupach, geografii mojego regionu, zatrudnieniu). Potrafię zrozumieć główną myśl zawarta w krótkich, wyraźnych, prostych przekazach ogłoszeniach Rozumem główną myśl wypowiedzi sformułowanej wyraźnie, w języku literackim, na temat mi znany, z którym spotykam się w pracy, szkole, czasie wolnym itp. Rozumiem najważniejsze informacje w programach radiowych i TV dotyczących wydarzeń współczesnych lub tematów związanych z zainteresowaniami osobistymi lub zawodowymi, gdy mów się raczej wolno i wyraźne Potrafię zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady oraz nawet złożoną argumentację pod warunkiem, że temat wypowiedz jest mi znany. Potrafię zrozumieć większość wiadomości TV i programów dotyczących współczesnych wydarzeń. Rozumiem filmy w wersji oryginalnej jeśli aktorzy posługują się językiem literackim. Rozumiem dłuższe, rozwinięte wypowiedzi nawet jeśli nie są jasno ustrukturyzowane i gdy związków pomiędzy nimi mogę się tylko domyślać, gdyż nie są wyraźnie zasygnalizowane. Bez większego wysiłku rozumiem programy TV i filmy. Nie mam trudności ze zrozumieniem żadnego rodzaju języka mówionego, na żywo, z radia lub TV, nawet jeśli tempo jest szybkie, tak jak normalne tempo wypowiedzi rodzimego użytkownika języka i pod warunkiem, że będę miał trochę czasu aby przyzwyczaić się do używanego akcentu.
TEKSTU PISANEGO Rozumiem znane wyrazy, np. nazwy, bardzo proste zdania, np. w ogłoszeniach, plakatach lub w katalogach Rozumiem bardzo krótkie, proste teksty. Potrafię znaleźć szczegółową, przewidywalną informację w prostych, codziennych materiałach, takich jak ogłoszenia, reklama, prospekty, jadłospisy, rozkład jazdy, proste listy prywatne. Potrafię zrozumieć teksty zawierające najczęściej używane wyrażenia związane z życiem codziennym i pracą. Rozumiem opis wydarzeń, uczuć i życzeń zawartych w listach prywatnych Rozumiem artykuły i reportaże dotyczące współczesnych problemów, których autorzy przedstawiają szczegółowe opinie i argumenty. Potrafię zrozumieć współczesną prozę literacką. Rozumiem długie złożone teksty faktograficzne i literackie, potrafiąc rozróżnić ich styl. Rozumiem artykuły specjalistyczne i dłuższe instrukcje techniczne, nawet jeśli nie dotyczą one mojej dziedziny. Potrafię z łatwością czytać i rozumieć wszystkie formy języka pisanego, łącznie z tekstami abstrakcyjnymi, strukturalnie i językowo złożonymi, takimi jak poradniki, artykuły specjalistyczne i dzieła literackie.
MÓWIENIE INTERAKCJA Potrafię porozumieć się w prosty sposób pod warunkiem, że mój rozmówca będzie powtarzać lub parafrazować w wolniejszym tempie, to co powiedział i pomoże mi sformułować to, co sam próbuję powiedzieć. Umiem zadawać i odpowiadać na pytania dotyczące bliskich mi potrzeb lub gdy chodzi o znane mi tematy. Potrafię porozumieć się w sytuacjach prostych i rutynowych gdzie dochodzi do bezpośredniej wymiany informacji na tematy mi znane. Radzę sobie w krótkich rozmowach towarzyskich, nawet jeśli nie potrafię zrozumieć wszystkiego i nie umiem jeszcze samodzielnie podtrzymać konwersacji Radzę sobie w większości sytuacji, które mogą się zdarzyć w podróży, gdy zetknę się z językiem mówionym. Potrafię bez przygotowania uczestniczyć w rozmowach na tematy mi znane i mnie interesujące lub odnoszące się do życia codziennego (.np. rodzina, hobby, praca, podróże i wydarzenia współczesne) Potrafię porozumiewać się dość płynnie i spontanicznie, co umożliwia konwersację z obcokrajowcami, rodzimymi użytkownikami języka. Mogę brać czynny udział w dyskusji, wyjaśniając i podtrzymując swoje poglądy. Potrafię wyrażać się płynnie i spontanicznie bez potrzeby szukania wyrażeń i zastanawiania się. Umiem używać języka w sposób elastyczny i skuteczny dla celów towarzyskich i zawodowych. Potrafię formułować myśli i opinie precyzyjnie i uczestniczyć aktywnie w rozmowie odnosząc się do wypowiedzi innych rozmówców. Bez wysiłku uczestniczę w rozmowie i dyskusji, dobrze znam wyrażenia idiomatyczne i kolokwialne. Umiem wyrażać się płynnie i przekazywać różne odcienie znaczenia w sposób precyzyjny. Jeśli mam problem posługuje się parafrazą i wyjaśniam w sposób omowny, to co chciałem powiedzieć, w taki sposób aby słuchacze nie zauważyli tych trudności.
PRODUKCJA Potrafię używać prostych zwrotów i zdań, aby opisać miejsce skąd pochodzę ludzi, których znam. Potrafię używać serii zwrotów zdań do opisania w prosty sposób mojej rodziny i innych osób, warunków życia, mojego wykształcenia oraz mojej obecnej i ostatnio wykonywanej pracy. Potrafię łączyć wyrazy i wyrażenia w prosty sposób, aby opisać doświadczenia i wydarzenia, moje marzenia, nadzieje ambicje. Umiem przedstawić powody, przyczyny, wyjaśnić plany i wyrazić swoją opinię. Umiem opowiedzieć jakąś historię lub zrelacjonować treść filmu lub książki albo opisać swoje reakcje Potrafię przedstawić precyzyjny i szczegółowy opis w różnych dziedzinach związanych z moimi zainteresowaniami. Umiem przedstawić swój pogląd na dany temat, podając argumenty za i przeciw. Umiem przedstawić jasny, szczegółowy opis złożonych tematów, włączając pod-tematy, rozwijać poszczególne punkty i kończąc odpowiednią konkluzją. Potrafię przedstawić jasny i potoczysty wywód lub opis w stylu odpowiednim do kontekstu, używając struktury skutecznej i logicznej, która pomoże odbiorcy zauważyć i zapamiętać najważniejsze punkty.
PISANIE Potrafię napisać krótki, prosty tekst, np. wysyłając pozdrowienia z wakacji. Potrafię wypełnić formularz z informacjami dotyczącymi mojej osoby i np. podać dane osobowe, narodowość, adres w formularzu rejestracji hotelowej Umiem napisać krótką, prostą notatkę, wiadomość odnoszącą się do spraw mi najbliższych. Umiem napisać list prywatny np. podziękowanie Potrafię napisać prosty tekst, zbudowany ze zdań złożonych na temat mi znany lub mnie interesujący. Umiem napisać list prywatny opisujący doświadczenia i wrażenia. Potrafię napisać jasny, szczegółowy tekst na wiele tematów związanych z moimi zainteresowaniami. Mogę napisać esej lub sprawozdanie, przekazując informacje lub przedstawiając argumenty za i przeciw. Potrafię pisać listy, podając istotę i wagę doświadczeń i zdarzeń. Potrafię wyrazić swoje myśli w jasnym i dobrze ustrukturyzowanym tekście, przedstawiając dość szeroko swój punkt widzenia/opinię. Umiem wypowiedzieć się szczegółowo na skomplikowany temat w formie listu, eseju lub sprawozdania, podkreślając najważniejsze dla mnie sprawy. Potrafię sformułować różne rodzaje tekstu używając odpowiedniego, osobistego stylu z myślą o odbiorcy. Umiem napisać klarowny, potoczysty tekst w odpowiednim stylu. Potrafię pisać skomplikowane (złożone) listy, sprawozdania lub artykuły, które przedstawiają problem w sposób skuteczny, przy pomocy odpowiedniej struktury, która pomoże odbiorcy zauważyć i zapamiętać najważniejsze elementy. Potrafię pisać streszczenia i recenzje prac profesjonalnych oraz dzieł literackich.