Tabela poziomów językowych
TABELA POZIOMÓW
do samooceny kompetencji językowych według standardów Rady Europy w „Modern Languages: Learning, teaching, Assessment. A Common European Framework of Reference”, Strasburg 1996
TABELA POZIOMÓWdo samooceny kompetencji językowych według standardów Rady Europy w „Modern Languages: Learning, teaching, Assessment. A Common European Framework of Reference”, Strasburg 1996
A1 POCZĄTKUJĄCY OD „0” | A2 PODSTAWOWY ELEMENTARNY | B1 ŚREDNIO ZAAWANSOWANY | B2 PONAD ŚREDNIO ZAAWANSOWANY | C1 ZAAWANSOWANY | C2 BARDZO ZAAWANSOWANY | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
ROZUMIENIE | ZE SŁUCHU | Rozumiem znane mi słowa i bardzo podstawowe zwroty (wyrażenia) dotyczące mojej osoby, rodziny, bliskiego konkretnego otoczenia, gdy mów się do mnie wolno i wyraźnie | Rozumiem wyrażenia i często używane słowa dotyczące najbliższych mi ziedzin życia (np. podstawowe informacje o mnie i mojej rodzinie, mojego zakupach, geografii mojego regionu, zatrudnieniu). Potrafię zrozumieć główną myśl zawarta w krótkich, wyraźnych, prostych przekazach ogłoszeniach | Rozumem główną myśl wypowiedzi sformułowanej wyraźnie, w języku literackim, na temat mi znany, z którym spotykam się w pracy, szkole, czasie wolnym itp. Rozumiem najważniejsze informacje w programach radiowych i TV dotyczących wydarzeń współczesnych lub tematów związanych z zainteresowaniami osobistymi lub zawodowymi, gdy mów się raczej wolno i wyraźne | Potrafię zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady oraz nawet złożoną argumentację pod warunkiem, że temat wypowiedz jest mi znany. Potrafię zrozumieć większość wiadomości TV i programów dotyczących współczesnych wydarzeń. Rozumiem filmy w wersji oryginalnej jeśli aktorzy posługują się językiem literackim. | Rozumiem dłuższe, rozwinięte wypowiedzi nawet jeśli nie są jasno ustrukturyzowane i gdy związków pomiędzy nimi mogę się tylko domyślać, gdyż nie są wyraźnie zasygnalizowane. Bez większego wysiłku rozumiem programy TV i filmy. | Nie mam trudności ze zrozumieniem żadnego rodzaju języka mówionego, na żywo, z radia lub TV, nawet jeśli tempo jest szybkie, tak jak normalne tempo wypowiedzi rodzimego użytkownika języka i pod warunkiem, że będę miał trochę czasu aby przyzwyczaić się do używanego akcentu. |
TEKSTU PISANEGO | Rozumiem znane wyrazy, np. nazwy, bardzo proste zdania, np. w ogłoszeniach, plakatach lub w katalogach | Rozumiem bardzo krótkie, proste teksty. Potrafię znaleźć szczegółową, przewidywalną informację w prostych, codziennych materiałach, takich jak ogłoszenia, reklama, prospekty, jadłospisy, rozkład jazdy, proste listy prywatne. | Potrafię zrozumieć teksty zawierające najczęściej używane wyrażenia związane z życiem codziennym i pracą. Rozumiem opis wydarzeń, uczuć i życzeń zawartych w listach prywatnych | Rozumiem artykuły i reportaże dotyczące współczesnych problemów, których autorzy przedstawiają szczegółowe opinie i argumenty. Potrafię zrozumieć współczesną prozę literacką. | Rozumiem długie złożone teksty faktograficzne i literackie, potrafiąc rozróżnić ich styl. Rozumiem artykuły specjalistyczne i dłuższe instrukcje techniczne, nawet jeśli nie dotyczą one mojej dziedziny. | Potrafię z łatwością czytać i rozumieć wszystkie formy języka pisanego, łącznie z tekstami abstrakcyjnymi, strukturalnie i językowo złożonymi, takimi jak poradniki, artykuły specjalistyczne i dzieła literackie. | |
MÓWIENIE | INTERAKCJA | Potrafię porozumieć się w prosty sposób pod warunkiem, że mój rozmówca będzie powtarzać lub parafrazować w wolniejszym tempie, to co powiedział i pomoże mi sformułować to, co sam próbuję powiedzieć. Umiem zadawać i odpowiadać na pytania dotyczące bliskich mi potrzeb lub gdy chodzi o znane mi tematy. | Potrafię porozumieć się w sytuacjach prostych i rutynowych gdzie dochodzi do bezpośredniej wymiany informacji na tematy mi znane. Radzę sobie w krótkich rozmowach towarzyskich, nawet jeśli nie potrafię zrozumieć wszystkiego i nie umiem jeszcze samodzielnie podtrzymać konwersacji | Radzę sobie w większości sytuacji, które mogą się zdarzyć w podróży, gdy zetknę się z językiem mówionym. Potrafię bez przygotowania uczestniczyć w rozmowach na tematy mi znane i mnie interesujące lub odnoszące się do życia codziennego (.np. rodzina, hobby, praca, podróże i wydarzenia współczesne) | Potrafię porozumiewać się dość płynnie i spontanicznie, co umożliwia konwersację z obcokrajowcami, rodzimymi użytkownikami języka. Mogę brać czynny udział w dyskusji, wyjaśniając i podtrzymując swoje poglądy. | Potrafię wyrażać się płynnie i spontanicznie bez potrzeby szukania wyrażeń i zastanawiania się. Umiem używać języka w sposób elastyczny i skuteczny dla celów towarzyskich i zawodowych. Potrafię formułować myśli i opinie precyzyjnie i uczestniczyć aktywnie w rozmowie odnosząc się do wypowiedzi innych rozmówców. | Bez wysiłku uczestniczę w rozmowie i dyskusji, dobrze znam wyrażenia idiomatyczne i kolokwialne. Umiem wyrażać się płynnie i przekazywać różne odcienie znaczenia w sposób precyzyjny. Jeśli mam problem posługuje się parafrazą i wyjaśniam w sposób omowny, to co chciałem powiedzieć, w taki sposób aby słuchacze nie zauważyli tych trudności. |
PRODUKCJA | Potrafię używać prostych zwrotów i zdań, aby opisać miejsce skąd pochodzę ludzi, których znam. | Potrafię używać serii zwrotów zdań do opisania w prosty sposób mojej rodziny i innych osób, warunków życia, mojego wykształcenia oraz mojej obecnej i ostatnio wykonywanej pracy. | Potrafię łączyć wyrazy i wyrażenia w prosty sposób, aby opisać doświadczenia i wydarzenia, moje marzenia, nadzieje ambicje. Umiem przedstawić powody, przyczyny, wyjaśnić plany i wyrazić swoją opinię. Umiem opowiedzieć jakąś historię lub zrelacjonować treść filmu lub książki albo opisać swoje reakcje | Potrafię przedstawić precyzyjny i szczegółowy opis w różnych dziedzinach związanych z moimi zainteresowaniami. Umiem przedstawić swój pogląd na dany temat, podając argumenty za i przeciw. | Umiem przedstawić jasny, szczegółowy opis złożonych tematów, włączając pod-tematy, rozwijać poszczególne punkty i kończąc odpowiednią konkluzją. | Potrafię przedstawić jasny i potoczysty wywód lub opis w stylu odpowiednim do kontekstu, używając struktury skutecznej i logicznej, która pomoże odbiorcy zauważyć i zapamiętać najważniejsze punkty. | |
PISANIE | Potrafię napisać krótki, prosty tekst, np. wysyłając pozdrowienia z wakacji. Potrafię wypełnić formularz z informacjami dotyczącymi mojej osoby i np. podać dane osobowe, narodowość, adres w formularzu rejestracji hotelowej | Umiem napisać krótką, prostą notatkę, wiadomość odnoszącą się do spraw mi najbliższych. Umiem napisać list prywatny np. podziękowanie | Potrafię napisać prosty tekst, zbudowany ze zdań złożonych na temat mi znany lub mnie interesujący. Umiem napisać list prywatny opisujący doświadczenia i wrażenia. | Potrafię napisać jasny, szczegółowy tekst na wiele tematów związanych z moimi zainteresowaniami. Mogę napisać esej lub sprawozdanie, przekazując informacje lub przedstawiając argumenty za i przeciw. Potrafię pisać listy, podając istotę i wagę doświadczeń i zdarzeń. | Potrafię wyrazić swoje myśli w jasnym i dobrze ustrukturyzowanym tekście, przedstawiając dość szeroko swój punkt widzenia/opinię. Umiem wypowiedzieć się szczegółowo na skomplikowany temat w formie listu, eseju lub sprawozdania, podkreślając najważniejsze dla mnie sprawy. Potrafię sformułować różne rodzaje tekstu używając odpowiedniego, osobistego stylu z myślą o odbiorcy. | Umiem napisać klarowny, potoczysty tekst w odpowiednim stylu. Potrafię pisać skomplikowane (złożone) listy, sprawozdania lub artykuły, które przedstawiają problem w sposób skuteczny, przy pomocy odpowiedniej struktury, która pomoże odbiorcy zauważyć i zapamiętać najważniejsze elementy. Potrafię pisać streszczenia i recenzje prac profesjonalnych oraz dzieł literackich. |