Opis kwalifikacji
SPRAWDŹ, CZY TWÓJ POZIOM UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH KWALIFIKUJE CIĘ DO ROZPOCZĘCIA KURSU NA POZIOMIE B2
1.Co konkretnie oznacza nauka języka na poziomie B2:
Poziom B2 zakłada umiejętność posługiwania się językiem w stopniu średniozaawansowanym – wyższym. Zajęcia prowadzone są w języku obcym. Zakres umiejętności w obszarze czterech sprawności językowych (mówienie, słuchanie, pisanie, czytanie) został przedstawiony poniżej. Poziom B2 zakłada umiejętność posługiwania się językiem poprawnym gramatycznie z wykorzystaniem szerokiego zakresu słownictwa na różne tematy. Zakłada się, że student przystępujący do nauki języka na poziomie B2 opanował już następujący zakres gramatyki:
JĘZYK ANGIELSKI | JĘZYK FRANCUSKI | JĘZYK NIEMIECKI | JĘZYK ROSYJSKI |
---|---|---|---|
|
Czasy: présent,passé composé,imparfait,futur proche, futur simple, passé récentGrammaire
|
|
|
Oznacza to, że na zajęciach nie wraca się do podstaw porównując niektóre czasy gramatyczne lektor zakłada, że student oznajmującego, pytającego i przeczącego w danym czasie gramatyki np. że zna budowę zdania oraz jego użycie.
2. Zakres umiejętności językowych na poziomie B2:
ŻYCIE CODZIENNE
Student/-ka potrafi zrozumieć wielowątkową informację z życia codziennego.
Na przykład :
Potrafi zrozumieć wypowiedź znajomego o wypadkach dnia i związaną z nimi prośbę, kierowaną do niej/ niego.
Potrafi opowiedzieć prostymi zdaniami, o tym co się wydarzyło.
Na przykład :
Potrafi opisać, jak spędził/a- święta w e-mailu do znajomego.
Potrafi zrozumieć sedno informacji zawartej w ogłoszeniach czy zapowiedziach.
Na przykład :
Potrafi zrozumieć zapowiedź o opóźnieniach dla konkretnego lotu.
Potrafi zrozumieć rozmaite ogłoszenia wywieszone na tablicach ogłoszeń.
Potrafi precyzyjnie zrozumieć treść szczegółowych poleceń.
Na przykład :
Potrafi zrozumieć polecenia w teście z języka obcego.
Potrafi prowadzić rozmowę na tematy związane z życiem codziennym.
Na przykład :
Potrafi rozmawiać o codziennych wydarzeniach czy rodzinie oraz ogólnie o wykształceniu lub pracy.
Potrafi uzyskać i przekazać informacje potrzebne w życiu codziennym.
Na przykład :
Potrafi opisać jak gdzieś dotrzeć, i jednocześnie zapytać i zrozumieć podobną informację.
Potrafi umówić się telefonicznie na spotkanie.
Potrafi reagować w sytuacjach związanych z podróżą.
Na przykład :
Potrafi przeprowadzić rozmowę z urzędnikiem imigracyjnym.
Potrafi napisać nieskomplikowane ogłoszenie.
Na przykład :
Potrafi stworzyć ogłoszenie, informujące, że poszukuje współlokatora.
AKTUALNE TEMATY
Potrafi zrozumieć dłuższe artykuły na aktualne tematy, w tym dostrzec opinię autora.
Na przykład :
Potrafi wywnioskować, co sądzi autor/-ka artykułu na temat zakazu palenia w miejscach publicznych na podstawie podawanych przez nią/niego argumentów.
Potrafi zrozumieć znaczną część informacji, które pojawiają się w radio czy telewizji.
Na przykład :
Potrafi zrozumieć najważniejsze wydarzenia, zawarte w wiadomościach radiowych.
Potrafi zrozumieć główne wątki w oglądanym filmie.
Potrafi zrozumieć większość ogłoszeń prasowych.
Na przykład :
Potrafi zrozumieć ogłoszenia o pracy.
Potrafi opisać bieżące wydarzenia, wyrażając o nich swoją opinię.
Na przykład :
Potrafi podjąć w miarę swobodną rozmowę na temat wydarzenia kulturalnego czy sportowego.
ZAINTERESOWANIA
Potrafi zrozumieć najważniejsze wątki w tekstach dotyczących jej/jego zainteresowań.
Na przykład :
Potrafi wyszukać w Internecie i przynajmniej częściowo zrozumieć informacje na temat nowych modeli rowerów miejskich.
Potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi na temat zainteresowań.
Na przykład :
Potrafi zrozumieć wielowątkową rozmowę na temat podróży.
Potrafi prowadzić rozmowę na tematy związane ze swoimi zainteresowaniami.
Na przykład :
Potrafi prowadzić ogólną rozmowę na temat zainteresowań czy studiów.
Potrafi zrozumieć przejrzyście przygotowaną prezentację związaną z zainteresowaniami czy kierunkiem studiów, w sytuacji gdy jej szczegółowa tematyka jest jej/mu przynajmniej częściowo znana.
Na przykład :
Potrafi zrozumieć prezentację Power Point znalezioną w Internecie w celu przygotowania się do egzaminu z ukończonego w języku ojczystym przedmiotu na studiach.
Potrafi, z jednej strony, zrozumieć sedno informacji zawartej w korespondencji na temat jej/jego zainteresowań czy specjalizacji, związanej z kierunkiem studiów; z drugiej, jasno opisać interesujące ją/jego kwestie.
Na przykład :
Potrafi prowadzić rozmowę na temat współczesnego kina ze znajomymi za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Potrafi przedstawić w zrozumiały sposób przygotowaną przez siebie prezentację.
Na przykład :
Potrafi przedstawić prostą prezentację na temat głównych instytucji Unii Europejskiej.
JĘZYK FORMALNY I NIEFORMALNY
Potrafi przeprowadzić rozmowę ze znajomymi oraz w sytuacjach bardziej oficjalnych.
Na przykład :
Potrafi prowadzić w miarę swobodną rozmowę ze znajomymi podczas spotkania przy ognisku.
Potrafi złożyć telefoniczną reklamację na produkt zamówiony w Internecie.
Potrafi napisać prosty list lub e-mail, używając w zależności od sytuacji języka formalnego i nieformalnego.
Na przykład :
Potrafi napisać krótki e-mail do znajomych z zaproszeniem na imprezę urodzinową.
Potrafi napisać prosty e–mail do pensjonatu z zapytaniem dostępność pokoi i cenę pobytu.
FUNKCJE
Potrafi zrozumieć teksty ogólne na nieznane jej/ jemu wcześniej tematy.
Na przykład :
Potrafi zrozumieć informacje w przewodniku turystycznym na temat historii odwiedzanego regionu.
Potrafi odnaleźć pojedyncze informacje w obszernych tekstach.
Na przykład :
Potrafi, w tekście na temat nielegalnego handlu egzotycznymi zwierzętami, szybko odnaleźć informację dotyczące tego, o jakie zwierzęta chodzi i jakie są dochody z tego procederu.
Potrafi przygotować streszczenie na podstawie kilku źródeł oraz wysnuć z takiego zestawienia wnioski.
Na przykład :
Potrafi wyszukać na kilku stronach w Internecie informacje dotyczące możliwości przemieszczania się na obszarze danego kraju czy regionu i zasugerować najlepszy środek/ środki transportu.
Potrafi wyrażać emocje (zaskoczenie, zadowolenie, zainteresowanie, przygnębienie) oraz reagować na takie sytuacje u innych.
Na przykład :
Potrafi pocieszyć znajomego, który nie zdał ważnego egzaminu.
Potrafi wyrazić swoje zadowolenie lub niezadowolenie z bieżących wydarzeń.
Potrafi coś doradzić lub zaproponować oraz wyrazić zgodę lub jej brak.
Na przykład :
Potrafi zaproponować znajomym sposób spędzenia wolnego wieczoru.
Potrafi zgodzić się lub nie z propozycją wyjazdu wakacyjnego.
Potrafi poprosić o powtórzenie lub sprecyzowanie tego, co zostało powiedziane.
Na przykład :
Potrafi, podczas rozmowy telefonicznej, poprosić rozmówcę o powtórzenie niedosłyszanego fragmentu wypowiedzi.
Potrafi powtórzyć opinie i argumenty innych osób oraz ustosunkować się do nich, jak też wyrazić własne zdanie.
Na przykład :
Potrafi, w rozmowie ze znajomymi, przekazać opinię nieobecnego kolegi i polemizować z nią.
Potrafi sformułować przypuszczenia i ich możliwe konsekwencje.
Na przykład :
Potrafi, wyrazić, co by zrobił, gdyby wygrał na loterii.
Potrafi przedstawić swoje plany i zamierzenia wraz z ich uzasadnieniem.
Na przykład :
Potrafi, w e-mailu do znajomego, określić swoje plany związane z wyprawą w góry.
Opracowano na podstawie Tabeli Poziomów Kompetencji Językowej Rady Europy.
-
Test kwalifikacyjny
- Jeżeli Twój test kwalifikacyjny wypadł poniżej poziomu określonego
dla danego języka… a ponadto po zapoznaniu się z powyższym opisem poziomu
kwalifikacji językowych przewidujesz trudności w uczestnictwie w kursie na poziomie B2 , masz dwie możliwości postępowania w I semestrze I roku, tj. przed przystąpieniem do lektoratu:
- uzupełnienie umiejętności i materiału we własnym zakresie
- zapisanie się na kurs uzupełniający w Centrum:
informacje na stronie http://cjo.up.krakow.pl w zakładce Kursy komercyjne